TERKINI DI ASWAN AZMY BLOG

Wednesday, October 1, 2014

Google street view semakin popular di Malaysia

Google street view Kuala Terengganu
Google street view semakin popular di Malaysia

Sejak semalam, ramai orang yang update pasal  Google Street view kat facebook. Banyak la kawan-kawan aku post yang naik kat wall facebook aku gambar rumah dia orang. Semua orang bangga rumah dia orang dah boleh nampak dengan menggunakan google street view.

Aku ada buat tutorial cara menggunakan google street view 2 hari lepas. Aku ingat, 2 hari lepas..aplikasi ni dah lama boleh digunakan di Malaysia. Time tu, aku rasa aku ni dah tertinggal zaman tak tahu tu semua. Rupanya-rupanya, pada 2 hari lepas la aplikasi tu boleh digunakan di Malaysia. So, aku ni antara orang terawal jugak la yang menggunakan aplikasi google street view.haha.. Boleh baca entri yang aku update mengenai google street di SINI.

Bagi pendapat aku, fungsi google street view ni ada kebaikan dan keburukannya. Kalau tengok balik dari segi fungsinya, sekarang di dah macam tak ada privacy sebab senang je orang nak trace rumah kita dengan menggunakan alamat kita je. So, di situ ia juga boleh mendatangkan bahaya jugak. Kalau dari sudut positif, dengan aplikasi tu, kita dapat melihat tempat yang ingin kita lihat dengan mudah. Sebagai contoh, jika anda melancong ke Kuala Terengganu..dengan menggunakan google street view anda boleh melihat tempat menarik yang ada di Kuala Terengganu. Memang gambaran yang diberikan oleh google street view adalah gambaran yang sebenar yang berkualiti tinggi lagi. Itu pendapat aku bagi aplikasi ini, semua orang mempunyai pendapat yang berbeza. Bergantung pada diri masing-masing.

p/s: pendapat anda mengenai google street view?

1 comment:

  1. Belum guna lagi..tapi kalau tengok fungsinya, betullah cakap aswan, hmm dah tak privacy. dengan dunia sekarang yang banyak kes merompak segala bagai tu, mengerikan lah untuk dibayangkan..

    ReplyDelete