TERKINI DI ASWAN AZMY BLOG

Saturday, October 19, 2013

Masjid Kristal Terengganu - Visit Malaysia Year 2014, #VMY2014, #TMM2014

Tahun Melawat Malaysia 2014, #TMM2014
Visit Malaysia Year 2014, #VMY2014


Masjid Kristal merupakan sebuah masjid yang terletak dalam kawasan pelancongan Taman Tamadun Islam di Pulau Wan Man, Terengganu. Masjid ini dibina daripada kaca dan keluli, masjid pintar pertama di Malaysia dan mempunyai keluasan 2,146 meter persegi. Masjid ini boleh memuatkan 700 jemaah pada satu-satu masa dan dilengkapi dengan prasarana teknologi maklumat dan liputan WiFi yang membolehkan pengunjung menggunakan kemudahan akses internet bagi membaca al-Quran elektronik. Selain menjadi persinggahan pelancong yang beragama Islam untuk beribadat ianya juga menjadi daya penarik pelbagai pihak kerana struktur binaannya yang unik. 

Masjid Kristal telah dirasmikan oleh Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi. Yang Di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin bersama-sama Raja Permaisuri Agong, Tuanku Nur Zahirah telah berkenan berangkat ke Majlis Perasmian Masjid Kristal di Pulau Wan Man, Kuala Terengganu pada 8 Februari 2008 jam 6.00 petang.
"The Crystal Mosque or Masjid Kristal is a mosque in Kuala Terengganu, Terengganu, Malaysia. A grand structure made of steel, glass and crystal. The mosque is located at Islamic Heritage Park on the island of Wan Man. The mosque was constructed between 2006 and 2008. It was officially opened on 8 February 2008 by 13th Yang di-Pertuan Agong, Sultan Mizan Zainal Abidin of Terengganu. It has the capacity to accommodate over 1,500 worshipers at a time. This is one of the most beautiful mosques in the world. Masjid Kristal is a good tourism and attractive site. This handsome structure is symbol of Malaysian Heritage. 

Masjid Kristal, Crystal Mosque, Night, Panorama, Visit Malaysia Year 2014
source: http://www.a2youth.com
Masjid Kristal, Crystal Mosque, Visit Malaysia Year 2014

Masjid Kristal, Crystal Mosque, Door, Visit Malaysia Year 2014
Pintu masuk ke dalam Masjid Kristal
Masjid Kristal, Crystal Mosque, Kubah, Visit Malaysia Year 2014
Kubah Masjid Kristal
                                                  DIRECTION CLICK HERE 

Source info : Wikipedia 


2 comments: