TERKINI DI ASWAN AZMY BLOG

Friday, September 27, 2013

Kisah Saidina Umar Menangis


Saidina Umar yang terkenal dengan sikap panas baran dan paling anti dengan Rasulullah dan Islam. Satu ketika Saidina Umar berpakai lengkap seperti hendak perang dan mengheret pedang untuk membunuh Rasulullah saw, dalam perjalanan beliau terjumpa dengan Saidina Nua'em bin Abdullah. Saidina Nua'em kata, kalau kau nak bunuh Rasulullah, lebih baik mulakan dengan ahli keluargamu terlebih dahulu kerana adikmu telalh memeluk Islam.


Umar bergegas ke rumahnya dan mengetuk pintu rumah dan mendapati adiknya sedang membaca quran. Saidina Umar dengan berang terus menampar adiknya sehingga berdarah.

Umar terus mendapatkan Al-Quran yang dibaca adiknya, dan adiknya menyuruh mandi terlebih dahulu. Setelah selesai mandi, Umar mintak alquran daripada adiknya, dan Umar membaca surah Taha. Dalam tak sedar itu, air mata mengalir membasahi pipi dan janggut Umar.

Tak sempat habis baca semuka, Umar berhenti dan bertanya adiknya, "Dimana Rasulullah? aku nak masuk Islam.."

Al-Quran ni panduan dan hidayah. jangan malas baca Al-Quran. Sebab itu jika rasa hati banyak maksiat, jangan lupa baca quran. Jangan tinggal baca quran melebihi 3 hari kerana hati mudah sakit dan akan mudah buat maksiat.

5 comments:

  1. setuju..tb pn klu rasa xtenteram,ssh hati mmg al quran la yg dapat meredakan perasaan...lg pn kite bacee quran bukan bila ade mslh aje..seeloknye setiap kali smyg..satu hari baca pn dah memandai ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul..jadikan membaca Al-Quran sebagai amalan harian..

      Delete
  2. Replies
    1. betul dengan ayat Al-Quran..kita boleh mengubat penyakit..

      Delete
  3. saya suka baca enteri ini. Al-Quran merupakan mukjizat Rasulullah SAW.

    ReplyDelete