TERKINI DI ASWAN AZMY BLOG

Monday, July 22, 2013

Adunan Kek Raya?

Assalamulaikum
Apa korunk fikir kalau gambar kata atas ni. Mesti korunk ingat Wan nak buat adunan kek kan...hehe. Tadi, Wan ada jugak post gambar ni kat wall Fb Wan. Yang lawaknya, ada kawan Wan percaya, Wan betul-betul nak buat kek. Dia orang cakap Wan nak buat kek macam gambar kat bawah ni..haha


urmm..sebenarnya..adunan dalam gambar kat atas tu bukan adunan nak buat kek, tapi adunan "skin coat". Mesti korunk tak tahu apa itu "skin coat". Kalau budak civil engineering, tahu la kot. Yang tak tahu tu wan akan explain kat korunk apa itu "skin coat". Ok..1st yang perlu korunk tahu, "skin coat" bukannya kapur. Ianya sama macam kapur yang dicampurkan kat dalam bancuhan simen. Tapi, "skin coat" ni bukan dicampur kat dalam bancuhan simen. Ianya digunakan untuk kerja2 "plaster" pada dinding. Konsepnya, sama macam simen minyak iaitu untuk menlicinkan permukaan dinding. Kalau guna "skin coat", dinding kelihatan lebih cantik dan ianya akan menjimatkan kos apabila kerja2 mengecat nanti.

hehe..yang bukan dalam bidang pembinaan, mesti korunk kurang faham apa yang Wan sampaikan ini. Bukan semua orang tahu istilah2 dalm bidang pembinaan ni. Apa-apa pun, kalau ada yang confius, korunk boleh tanya.."sharing is caring"..k..salam..

5 comments:

  1. cerite psl environment xdop ke?bosangaku bce psl civil jah ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha..ko pembaca setia blog aku jugak rupanya..environment bukan bidng aku sngt..so..xleh nk cerita..

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. aku bosan ngt 2 sje bkk blog ni..nti aku nk wt gop blog psl environment.hahah

    ReplyDelete
    Replies
    1. bagus jat...buat la..nanti bagi tahu aku blog mu

      Delete