TERKINI DI ASWAN AZMY BLOG

Monday, March 24, 2014

Asam - Pasar Kedai Payang Terengganu

Laris pulak gambar aku ni, baru cuci 2 minggu lepas..dah habis dah..bajet macam retis pulak..haha.. So, hari ni terpaksa cuci balik gambar passport aku tu. Biasa, aku selau cuci gambar kat kedai foto berhadapan dengan Terminal Bas Majlis Bandaraya Kuala Terengganu. Senang cuci kat kedai tu, just bagi nombor ID gambar je..so..tak payah la nak bawak cd bagai tu..hehe.. Tapi, gambar akan siap dalam masa 1 jam.

Adess..1 jam kena tunggu.. Tak tahu nak pergi mana dalam masa 1 jam tu..naik kat atas terminal bas tu tengok pakaian..pusing-pusing 2 3 kali..masih tak smpai lagi 1 jam..huh..bosan dah aku asyik pusing tempat sama je..So, aku dengan jalan kaki je..terus pergi Pasar Kedai Payang yang tidak jauh dari terminal bas tu. Sekejap je jalan kaki..tak sampai 5 minit dah boleh sampai.

Perghh...orang hari ini kat Pasar Kedai Payang memang betul-betul ramai. Memang sesak la jalan area tu..sama sesak dengan orang kat dalam tu. Memang kebiasaan macam tu kalau musim cuti sekolah. Ramai orang luar akan pergi Pasar Kedai Payang kalau datang ke Terengganu. Tak kira jugak dengan pelancong asing..memang ramai jugak.

Asam, Pasar Kedai Payang Terengganu

Pusing-pusing kat dalam tu..terjumpa la asam yang menjadi favourite aku la jugak. Tengok gambar kat atas tu, korang pernah makan tak? mesti pernah kan..asam tu memang banyak dijual di Pasar Kedai Payang. Setiap kedai, mesti ada jual asam tu. Kalau tak silap, asam tu datang dari siam. Kalau aku pergi kelantan pun, memang banyak jugak jual kat sana. Harga?...tak mahal pun.. 3 botol, RM10 je..murahkan.

Aku beli 3 botol je tadi, 1 asam jawa perisa plum, 1 mempelam manis dan 1 mempelam perisa plum. Asam ni, kalau makan sambil tengok tv memang best. Tak sedar, boleh habis sebotol tu. Memang best..hehe.. Kalau yang tak pernah makan tu, cuba la rasa..hehe

Tengok jam dah hampir 1 jam aku jalan-jalan, aku pergi balik kedai foto tu..ambik gambar..terus balik.. Dalam perjalanan balik..terjumpa orang jual air kelapa, apa lagi..singgah beli.. Lega tekak minum air kelapa time cuaca panas macam ni..hehe

p/s: Adesss..panjang pulak entri aku kali ni..layan je la..huhu

4 comments:

  1. nampak sangat kronik mengantuk akak hari ni wan, boleh tak, akak baca asam tu as asam pedas...wargh kah kah kah, tapi layan ni... pos satu kat akak boleh?

    ReplyDelete
  2. tengok gambo pn dh tela air liur nie..
    mn boleh tolak asam nie.
    bukan org melayu kalau x makan asam.
    hehe

    ReplyDelete
  3. sedap boh.... dah lama tak pegi pasar payang... wootwoot2

    ReplyDelete
  4. Rasanya dah lama tak g pasar ini...masa kecik2 dulu ada singgah...

    ReplyDelete