TERKINI DI ASWAN AZMY BLOG

Sunday, February 10, 2013

Kejuruteraan Pembinaan

Assalamualaikum

Next entry "Civil Engineering"..kali ni..Wan akan terangkan salah satu Sub-Kejuruteraan Awam iaitu Kejuruteraan Pembinaan...maybe sub ini adalah sub yang paling penting dalam bidang kejuruteraan awam...kerana ia menentukan keselamatan dan kelancaran untuk sesuatu pembinaan..

Dalam Sub ini...ia menyediakan pengetahuan tentang pelaksanaan sesuatu projek kejuruteraan awam seperti pengetahuan tentang kaedah pembinaan, proses pembinaan, alatan dan bahan yang digunakan, pengurusan pembinaan serta kerja-kerja yang berkaitan.

Didalam sesuatu projek pembinaan...Terdapat beberapa peringkat dalam sesuatu projek pembinaan iaitu :-

  • Peringkat perancangan
  • Peringkat analisis dan reka bentuk
  • Peringkat pengurusan
  • Peringkat pembinaan
  • Peringkat penyerahan
Setiap peringkat-peringkat ini mempunyai fungsi masing-masing..kelancaran sesuatu projek pembinaan bergantung kepada keberkesanan pengurusan dalam setiap peringkat..jika salah satu daripada 5 peringkat tidak diambil kira...sesuatu projek itu mungkin akan mengalami masalah...

Pihak berkuasa tempatan dan kakitangan teknikal akan terlibat secara langsung dari mula hinggalah ke peringkat binaan itu diserahkan kepada pemilik. Tujuannya adalah untuk memastikan pembinaan yang dijalankan mengikut spesifikasi kerja dan juga mematuhi Undang-undang Kecil Bangunan Seragam 1984.


p/s: tunggu next entry "Civil Engineering"..Wan akan menerangkan Sub-Kejuruteraan Awam yang lain... :)

10 comments:

  1. huhu..rindu zaman2 stdy civil eng..tapi skunk dah xnk smbg degree civil nak smbung perncg bandar xpon kejuruteraan bangunan

    ReplyDelete
    Replies
    1. ngpe xsambung???panjang cter nyer..bukanlah ag pon BK tengok market skunk most kepada pe..AA amik civil pure ke?ngpe xamik bhgn pendidikn ?

      Delete
    2. yup..pure..so..semua bidang civil boleh masuk..kalau ikutkan..memang nak ambik bhgn pendidikan..tapi..time apply..ex-diploma..tidak ditawarkan bidang pendidikan..just untuk ex-matrik n ex-stpm je..

      Delete
  2. kalo dari dulu sy suka maths, myb sekrg sy da mbil engineering course. unfortunately sy x suka maths since kecik :p -1 + 1 pun sy mseh pakai calculator :l

    http://nurfaezahabdullah1712.blogspot.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup..kalau nak ambil course engineering..kena power math...
      wan..dari kecik lagi memang suka math..subjek favourite sampai sekarang...nak tahu kenpa wan suka math..tengok entry ni...

      http://aswanazmy.blogspot.com/2012/11/kenapa-aku-suka-matematik.html

      Delete
    2. sy mmg anti bab calculation ne haha :/ screw u algebra. screw u probability. screw u angle dimension. seriously, i hate maths *muka bangga* :p okie sat g sy singgah link yg wan bg.

      Delete
    3. awak mesti minat subjek2 teori kan..mostly..orang yang tak suka math..minat subjek2 teori..

      Delete
    4. yea i am :) so far Alhamdulillah sy dpt cope.

      Delete
  3. salam dari http¦//borak-qs.blogspot.com

    ReplyDelete