TERKINI DI ASWAN AZMY BLOG

Friday, January 31, 2014

Ilmu Blogspot Blogger Malaysia

Ilmu Blogspot Blogger Malaysia
Ilmu Blogspot Blogger Malaysia

Dah hampir 3 tahun lebih berkecimpung dengan dunia blogging. Pelbagai cabaran dan halangan sepanjang tempoh tersebut. Dalam tempoh tersebut jugak la banyak belajar mengenai ilmu-ilmu yang berkaitan dunia blog. Ilmu-ilmu tersebut banyak belajar sendiri kerana banyak tutorial kat google tu. Cuma perlu ada usaha dan kerajinan untuk mempelajari sesuatu yang kita tidak tahu. Di permulaan menceburi dunia blog ini, memang anda akan rasa zero pengetahuan mengenai semua ini. Bukan anda seorang begitu, tapi semua. Semua orang bermula dari bawah sehingga mereka berjaya menghasilkan sesuatu yang berfaedah dengan blog mereka. Di sini ingin dikongsikan beberapa cara mudah meningkatkan trafik blog.

Cara mudah meningkatkan trafik blog

Cara mudah meningkatkan trafik blog


Nama blog

Setiap platform blog mesti mempunyai nama yang tersendiri. Ianya bergantung bergantung owner yang mengendalikan blog tersebut. Pemilihan nama blog adalah sangat penting kerana ianya adalah tunjang untuk orang mengenali dan mengingati blog kita. Kalau boleh, biar la nama blog dan url yang diberikan senang nak sebut, ingati dan yang paling penting adalah senang nak taip di google search. Kebanyakkan nama-nama blog yang banyak digunakan oleh blogger-blogger otai datang dari nama sendiri atau nama panggilan. Antara blogger yang menggunakan nama sendiri atau nama panggilan sebagai nama blog mereka ialah Bro Ben Ashaari, Bro Hasrul Hassan, Kak Mia Liana dan Bro Framestone.


Tajuk entri

Tajuk entri juga adalah satu part yang boleh meningkatkan traffik blog. Bagaimana ianya dapat menaikkan traffik blog?. Tajuk yang menarik boleh meningkatkan persepsi pengunjung untuk membuka entri yang anda buat. Buat la tajuk yang berpotensi untuk orang ambik tahu mengenai apa yang kita tulis dalam sesuatu entri. Macam saya sendiri, walaupun tidak pernah mengenali blog tersebut, tapi dengan tajuk entri yang menarik telah cenderung untuk saya klik entri tersebut bagi mengetahui isi kandungan entri itu. Isi kandungan entri mesti berkaitan dengan tajuk entri yang diberikan. Jangan pulak buat tajuk entri pasal A, tapi isi kandungannya pasal B. Dah terpesong namanya tu. Buat la tajuk entri dengan jujur. Jangan kerana ingin menarik traffik yang tinggi, buat tajuk yang hot..tapi, isinya langsung tiada kaitan dengan tajuk. Kalau macam tu, pengunjung akan singgah sekali sahaja. Lepas daripada itu, kita update apa-apa pun orang dah tak nak layan.


Keywords

Penggunaan keyword pada tajuk entri dan dalam entri sangat mempengaruhi traffik blog. Keywords yang boleh meningkatkan traffik yang tinggi ialah keyword yang berkaitan dengan trend yang orang hangat perkatakan pada sesuatu masa. Sebagai contoh, saya pernah mengeluarkan entri berkaitan salji di malaysia. Sehingga kini entri tersebut telah views sebanyak lebih 30 ribu. Ianya kerana, minggu lepas isu mengenai salji akan turun di Malaysia menjadi topik hangat di laman-laman sosial. Daripada isu tersebut, kita boleh mengambil peluang membuat entri berkaitan dengan isu tersebut menggunakan keyword "salji" dan "Malaysia". Kalau nak lebih senang untuk mengetahui keyword yang tengah hot, rajin-rajin la cari keyword yang top di enjin pencarian google.

Ping blog dan Ping Entri

Ini adalah salah satu cara yang mudah untuk mendapatkan traffik ke blog anda. Tak kira la blog anda baru atau lama. Anda boleh menggunakan kaedah ini untuk meningkatkan Pageviews blog anda. Caranya sangat mudah, cuma anda perlu daftar blog anda di laman-laman ping yang ada. Antara laman ping yang banyak digunakan oleh blogger ialah Ping Busuk, OhBelog.com, GuaBlog.com dan Blogr.my. Untuk mengetahui banyak lagi mengenai laman ping, anda boleh mengunjungi di entri ini 11 Laman Ping Pilihan Untuk Blog Malaysia

Ini sahaja cara yang mudah untuk mendapatkan meningkatkan traffik di blog anda. Kalau ikutkan, banyak lagi cara untuk meningkatkan traffik, cuma anda perlu berusaha lebih untuk mencari ilmu-ilmu tersebut. Semoga sedikit pengkongsian ini boleh memberi panduan kepada blogger-blogger yang baru dalam memulakan penglibatan dalam dunia blogging ini. Semuanya mudah untuk kita pelajari, cuma usaha dan semangat yang diperlukan untuk kita berjaya dalam sesuatu bidang kita ceburi.

Kontes Ilmu Blogspot Blogger Malaysia dianjurkan oleh HASRULHASSAN.COM dan ditaja utama oleh Blog Hebat Syuhada1981.com, Dikbee.com, AbangEnsem.com, EjamOthman.com, Saji.my serta ditaja bersama oleh Blog Mesti Baca Babyaimacomel.blogspot.com, MawardiYunus.com, MiziSempoi.com, DindaMaisarra.blogspot.com, Ecadwinkyasha.com, Terbaek.net, DuniaFarisya.com, Paly.my, Phat.my dan Blog Ieta. Kontes Hadiah Utama Tunai RM400 disokong KomisenJobdirumah serta iBiasiswa.my.

8 comments:

  1. wah...yumida pun ingat malasyia bakal dilanda salji..excited..hihi..rupanya xde..xpe..merasa suhu yg dingin n sejuk aritu pun dah bagi kepuasan sgt
    Jom berkongsi Ilmu Blogspot Blogger Malaysia

    ReplyDelete
  2. terbaik lah bro...setuju dgn cara ping blog...banyak sebenarnya medan yang bleh kita ping blog kita...

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup..memang banyak..kaedah ping blog adalah salah satu sumber traffik yang boleh mempengaruhi traffik sesuatu blog.

      Delete
  3. Assalam... the tips and advice are really meaningful to me (I'm a new blogger on the blogging world)... it's really encouraging... nice writing...
    *bookmark this site*

    ReplyDelete
  4. tq for this entry bro,, hebat! moga berjaya :D

    ReplyDelete
  5. Salam,
    Perkongsian yang sangat bermanfaat. Info yang berguna tidak akan disia-siakan.

    Thanks & Regards,
    Aishah de Shoppe
    http://aishahdeshoppe.blogspot.com

    ReplyDelete